Designmuseum Danmark

Absent Bodies
I samarbejde med Designers’ Nest
Frem til 01.03.2021

5 unge Nordiske modetalenter er rykket ind på pladsen foran museet. Designmuseum Danmark viser, i samarbejde med den anerkendte innovations-platform, Designers’ Nest, værker af fem unge finalister i forbindelse med Designers Nest 2020 særlige udstillingspris, Exhibition Prize.

Fælles for de 5 unge designere der viser unikaværker i udstillingen er, at de på forskellig vis arbejder med den skulpturelle krop som fundament for deres designpraksis. Som udstillingens titel, Absent Bodies, hentyder til er kroppen fraværende i alle værkerne – hvilket illustrer hvordan nutidige designere i deres værker udforsker og udfordrer de særlige konventioner og idealer der eksisterer i det tætte bånd mellem krop og mode. De 5 unge nordiske designere er netop blevet udvalgt, for deres særlige talent og specielle evne til at nytænke principperne for modedesign og deres måde at forholde sig til aktuelle samfundsdagsordner som bæredygtighed, magtforhold, mental sundhed og identitet i et globalt perspektiv.


De 5 kunstnere :
Courtney Makins er nyuddannet kandidat fra den svenske tekstilskole i Borås, Sverige. Hun er født i Sydafrika og opvokset i Perth, Australien og hun har igennem sit kandidatarbejde udforsket en lang række forskellige og usædvanlige materialer. Hendes værk, med titlen ‘Absent Bodies’, anvender kroppens fravær for at udfordre, hvordan vi opfatter tøj og mode. Makins eksperimentelle og miljøvenlige beklædningsgenstande gør værket skulpturelt idét det portrætterer essensen af kroppen. Hendes arbejde sigter mod at udvide potentielle metoder til formidling af beklædningsgenstande og hun bevæger sig således på grænsen mellem mode og kunst.

Amina Saada, kandidat fra Aalto Universitet i Finland, har skabt et værk der centrerer sig om at udvikle nye former og måder, hvorpå beklædningsgenstande kan præsenteres som skulpturer. Saada finder skønhed i det, der generelt set betragtes som grimt og har fundet inspiration til værkets form fra naturens sommerfuglelarver, som i manges øje ikke fremstår skønt, men som indeholder en smuk og skrøbelig sommerfugl. Man kan sammenligne sommerfuglens transformative liv med en brud, som står foran et nyt kapitel i sit liv. Bruden repræsenterer en af livets smukke stadier, som har været inspiration til Saadas værk. Med tråde til 60’ernes brude -og sørgetøj og dets form, farver og materialer, indkapsler Aminas beklædningsskulpturer idéen om transformativ skønhed.

Den danske designer Oliver Oppermann har skabt værket ‘follow4follow’, som er en  snurrende skulptur lavet ud af dead stock polyester. Værket er en kommentar til vores opførsel på sociale medier. Oppermanns arbejde er karakteriseret af en nysgerrighed om at studere menneskets opførsel og forskellige ideer om skønhed. Konceptet er skabt ud fra forskellige moderne fænomener, der er blevet transformeret til former, komponenter og farver. Oppermanns arbejde udforsker vores forståelse af form og vores måde at leve på i det 21. århundrede.

Frederik Stålhandske – Mennesker går på arbejde og mennesker kommer hjem fra arbejde. De spiller en rolle i deres eget liv og bevæger sig ind og ud af en karakter. Vi skaber vores egen karakter afhængigt af, hvor vi befinder os og hvem vi er sammen med. Fredrik Stålhandske er vokset op med sin jakkesætsklædte far, der arbejdede som bankmand. Den svenske modedesigner og kandidat fra The Swedish School of Textiles udforsker via sit design særlige regler og begrænsninger for beklædning i finansverdenen. ‘People go to Work’ er baseret på Stålhandskes barndomsminder og måden hvorpå vores sociale identitet er skabt gennem påklædning. Stålhandske arbejder på grænsen mellem kunst, design og mode og hans instillation viser tre personer, der træder ind i karakter og gør sig klar til at gå på arbejde.

Den Norge-baserede kandidat fra Oslo National Academy of Arts, Ishara Jayathilake, udforsker kolonialisme og postkolonialisme i en global sammenhæng. Jayathilake er en ivrig observatør af den srilankanske kultur i skæringspunktet mellem postkolonial identitet, og hvordan individuel og kulturel identitet er relateret til dette inden for et sociokulturelt område. Kunstværket præsenterer en omfangsrig krinoline lavet af en variation af singalesiske og engelske ord. Ordene er taget fra flere engelske citater, der vedrører kolonialisering, skrevet af forskellige forfattere og derefter oversat til singalesisk. Jayathilakes arbejde søger at forstå tværsnittene af kjole og sociale spørgsmål i en postkolonial kontekst.

Bredgade 68
www.designmuseum.dk
@designmuseumdanmark
@designersnestaward

Photo : Alexander Hollsberg